Zkušenosti s hodinkami Garmin vívoactive 4S

K narozeninám jsem od svého technologického nadšence dostala hodinky Garmin vívoactive 4S. Byl to takový krok do neznáma, neboť jsem hodinky nikdy nenosila a ani jsem nepřemýšlela o tom, že bych někdy začala a už vůbec ne sportovní. Nicméně tento model působí elegantně, což je zachránilo před uložením do skříně.

Z počátku jsem byla v rozpacích, ale pomalu jsem se dozvídala, co všechno umí. To ve mně vzbudilo zvědavost a chuť je pořádně otestovat.

První spuštění hodinek Garmin

Abych je mohla začít používat, muselo se učinit několik běžných kroků – nabití hodinek, zaktualizování softwaru hodinek, stáhnutí 2 aplikací do mého telefonu, založení účtu Garmin, spárování s telefonem a konečné nastavení s uvedením osobních údajů a mých sportovních cílů.

Funkce hodinek Garmin vívoactive 4S

Hodinky Garmin mají nespočet funkcí, které ani není možné vyjmenovat. Navíc když je nepoužívám, nevím, jak fungují a nemohu o nich cokoliv napsat. Takže níže naleznete pouze základní přehled.

Důležité je, že na Garmin účet se vám všechno ukládá. Máte zde profil a za své aktivity sbíráte odznaky. Za každý odznak máte bod(y), díky kterým se posunujete do vyšších levelů. Body můžete získat také za vítězství ve výzvě, splnění dlouhodobějších cílů atd.

Do Garmin účtu se můžete přihlašovat z aplikace v mobilu i přes webovou stránku Garmin Connect.

Hodinky mají dotykový displej a 2 tlačítka na straně.

Aktivity

V hodinkách Garmin je řada sportovních aktivit, na které si hodinky můžete spustit – běh, kolo, chůze, snowboard, inline brusle, jóga, běžecký pás, indoor cycling, plavání v bazénu, golf, lyže, běžky, síla, kardio, pilates, veslování, stepper, SUP (paddleboarding) aj.

U aktivit je možné si vydefinovat, co se vám při spuštění na hodinkách bude ukazovat. Ale opět přijít na to jak a kde není jednoduché.

Základní informace

Na hlavní obrazovku mobilní aplikace si můžete připnout co chcete. Já tam mám informace o srdečním tepu, ušlých krocích, vystoupaných patrech, body battery, stresu, kaloriích, dýchání, pitném režimu a menstruačním cyklu. Do toho se tam propisují data o aktivitách z příslušného dne.

Sekce zdraví a výkon

V této sekci sledujete informace typu – režim spánku, hmotnost, kalorie, dýchání, srdeční tep, stres, VO2 max, hydrataci atd.

Při spárování s aplikací MyFitnessPal můžete přesně sledovat vydané a přijaté kalorie, neboť si do aplikace zaznamenáváte vše, co jíte.

Mne ovšem zajímá pouze hodnota VO2 max a hydratace (pitný režim). Profesionální sportovci s VO2 max opravdu pracují, ale mne to zajímá jen díky tomu, že vidím, jak si vedu v konkurenci dalších uživatelů. Koho by nepotěšila informace, že jeho kardiovaskulární kondice odpovídá věku 20 let a že se řadí mezi 5 % nejlepších uživatelů svého věku?

Mnoho lidí tvrdí, že není schopno si zaznamenávat pitný režim, ale s hodinkami je to brnkačka. Vždy když dopiji skleničku, hrnek či láhev, odkliknu si to na hodinkách a hotovo. Mém tam totiž přednastavené objemy na 250 ml, 500 ml a 750 ml, což odpovídá mým nejpoužívanějším nádobám.

Ukazatel Body Battery

Tato funkce měří objem energetických rezerv, které máte během dne k dispozici od 0 do 100. I když ve svém měření nepočítá s příjmem potravy, hodnoty vždy odpovídají tomu, jak se cítím. Nekoukám přitom na hlavní číslo, ale čísla u ukazatele nabitá a vybitá.

Z výše uvedených hodnot vyplývá, že jsem dnes zralá akorát na polehávání na sedačce, nejlépe v posteli.

Sekce tréninků

To je jedna z částí, kterou vůbec nevyužívám. Tréninkový plán pro různé aktivity si můžete definovat sami nebo využít předefinovaných (např. běh na 5 km, běh 10 km, půlmaraton). Takže pokud si chcete splnit sen a proběhnout pomyslnou cílovou rovinkou, hodinky vás na to připraví. Jen z toho gauče vás nezvednou, chtít musíte sami.

Výzvy

Pokud jste soutěživí, můžete se zúčastňovat výzev nebo je sami vytvářet. Např. vytvoříte výzvu, kdo za týden ujde nejvíc kroků/uběhne nejvíc kilometrů atd. Vítěz získává body a dobrý pocit.

Automaticky jste zařazeni také do týdenního žebříčku mezi svými kontakty, pokud umožníte sdílení dat.

Vytváření cílů

Zajímavou součástí je vytváření cílů v čemkoliv si vzpomenete. Můžete si definovat, že za měsíc (ten začíná vždy prvním dnem v měsíci) uběhnete 100 km, za týden spálíte 10 000 kalorií, za nadcházejících 30 dní budete 20x cvičit jógu, za rok ujedete na kole 1 000 km, měsíčně sportu věnujete 60 hodin svého času apod.

Tuto funkce ovšem naleznete pouze ve webovém rozhraní Garmin Connect. V mobilní aplikaci není (nebo jsem ji nenašla).

Přehledy Insights

Pro mne velice zajímavou funkcí jsou přehledy Insights, díky kterým se mohu srovnávat s ostatními uživateli hodinek Garmin. A to jak mezi ženami, tak muži či všeobecně a dokonce s různými věkovými kategoriemi.

Vybavení

Milovníci statistik si do aplikace mohou zaznamenávat svou sportovní výbavu a sledovat tak její životnost. Což je celkem zajímavá věc, když si chcete porovnat například 2 výrobce sportovní obuvi nebo jen zjistit, kolik jste ujeli kilometrů na svém snowboardu, kole apod.

Propojení s komunitou

Sport propojuje a nejinak je tomu i v tomto případě. Můžete se propojovat se svými přáteli. Lze je hledat pomocí sociální sítě Facebook či Google účtu.

Dále je možné se přidat do skupin s určitým zaměřením nebo si ji můžete sami vytvořit. Pokud vás zajímá golf, můžete si najít skupinu s vášní pro tento sport, pokud je vaší láskou běh, přidáte se k běžcům atd.

Detekce nehod a asistence

Hodinky by měly být schopné detekovat nehodu či pád, ale funkci si musíte zapnout a přidat si nouzové kontakty, kterým se v případě detekování události odešle SMS či e-mail s vaší polohou. Podmínkou je, že s hodinkami musíte mít spárovaný telefon, na němž jsou k dispozici mobilní data.

Pád v budově na zem ze stoje nebo pád na zadek na schodech mi hodinky jako nehodu nedetekovaly.

Nicméně venku při hrátkách s neteří už ano, ale k žádnému pádu při aktivitě nedošlo. Nemusíte se ovšem bát, že budete obtěžovat své nouzové kontakty zbytečně, jelikož hodinky spustí odpočet asi 20 sekund, v nichž můžete odeslání nouzové zprávy zrušit.

Nouzovým kontaktům přijde SMS i e-mail s polohou nehody (odkaz do Google Map) a také odkaz na aktuální polohu, kterou hodinky budou sdílet až do chvíle, kdy sdílení zrušíte. Pokud je pád detekovaný při spuštěné aktivitě, pak se aktivita přeruší a bude zaznamenána jen do doby před pádem, pokud budete hodinky držet v nouzovém režimu. Jakmile budete chtít nouzový režim vypnout, můžete nouzovým kontaktům poslat zprávu, že jste v pořádku.

Z mého pohledu se jedná o výbornou funkci, ale není možné se na ni 100% spolehnout, což deklaruje i výrobce.

Sledování menstruačního cyklu

Ženy ocení také funkci sledování menstruačního cyklu, která vám řekne, v jaké fázi cyklu se nacházíte či vás upozorní na příchod cyklu. Můžete si do ní zaznamenávat příznaky (akné, bolesti, náladu, …) včetně síly výtoku.

Takže když přijdu na gynekologii, nemusím nic hledat v kalendáři, jen kouknu na hodinky a vidím, v jaké fázi cyklu se nacházím.

Placení pomocí hodinek

S hodinkami Garmin můžete i platit, pokud si s nimi spárujete svou platební kartu. Takže pokud si jdete zasportovat nebo cokoliv jiného, nemusíte si s sebou brát hotovost, kartu ani mobil.

Pokud si hodinky nesundáte či nenadzvednete, nemusíte znovu zadávat ani PIN, kterým je jinak nutné vždy potvrdit první platbu.

Poslouchání hudby a podcastů

Pokud jste milovníci hudby, nadšenci do podcastů či audioknih, můžete si je do hodinek nahrát. Mají interní paměť 3,7 GB. K poslouchání ovšem potřebujete bluetooth sluchátka.

Zvukové záznamy do hodinek dostanete pouze přes desktopovou aplikaci Garmin Express, do které se musíte přihlásit svým Garmin účtem. Příslušná data se do softwaru promítnou automaticky, pokud je máte ve správných složkách v počítači.

Vzhled hodinek

Na hodinky Garmin si můžete stáhnout nepřeberné množství vzhledů, ať už s digitálním či klasickým časem. Některé vzhledy umožňují customizaci do jiných barev či přidání některých dat.

Můj vzhled zobrazuje digitální čas, datum, nabití baterie, počet kroků a ušlou vzdálenost. Ale jiné vzhledy umožňují zobrazení výrazně víc informací. Jen já jsem milovník čistého designu, takže přeplácaný displej není nic pro mne.

Zhodnocení hodinek Garmin vívoactive 4S

Hodinky Garmin vívoactive 4S jsem několik měsíců používala s mobilním telefonem iPhone 7 a několikrát jsem je málem rozdupala. Jelikož nefungující technologie mě opravdu vytáčejí. Obzvlášť když přítel měl stejné hodinky, jen v pánské verzi, ale spárované s Androidem, a nikdy s nimi neměl problém.

Mnoho věcí se vysvětlilo po výměně mého telefonu za Google Pixel 2 s čistým operačním systémem Android, neboť problémy vymizely. Takže po své zkušenosti vřele nedoporučuji používání hodinek Garmin vívoactive 4S s iPhonem, protože vás to bude stát mnoho nervů.

V tuto chvíli, kdy mi již všechno funguje, na hodinky nedám dopustit. Mám ráda statistiky, pohyb i zjednodušení práce, které mi přinášejí. Určitě je to skvělá investice 🙂

Hodinky nabité vydrží zhruba 4 až 5 dní při nošení přes den a každodenním cvičení. Pokud si ovšem zapnete pulzní oxymetr pro měření hladiny kyslíku v krvi, pak se výdrž radikálně snižuje.

Pozitiva Garmin vívoactive 4S

Mezi pozitiva hodinek Garmin vívoactive 4S řadím i jejich vzhled, který se vymyká mé představě o sportovních hodinkách.

Přenastavení mysli

Naprosto neoddiskutovatelným přínosem je přenastavení mysli na dosažení cílů. Vždy jsem se hodně hýbala, ale nikdy ne tolik jako s hodinkami. Chodila jsem také méně po schodech, méně jsem doma cvičila a při vysokém pracovním nasazení nebo škaredých dnech se vůbec nehýbala.

Nicméně teď chodím po schodech při každé příležitosti i s taškami. Když nemám splněný krokový cíl, jdu ven. Také se snažím cvičit každý den. A ještě mnohem větší efekt hodinky měly na mého přítele, který ještě donedávna dával přednost počítači před procházkou, takže u něj je pohybová změna daleko výraznější.

Hodinky vás také upozorňují na to, že byste se měli pohnout, neboť dlouhotrvající sezení není zdravé. Není to o tom, že musíte jít běhat nebo cokoliv jiného, ale spíše se protáhnout a udělat pár kroků. Upozornění na vás blikne také v případě velkého stresu.

Notifikace

Fantastickým bonusem jsou notifikace, které si na hodinkách můžete zapnout na cokoliv chcete. Já si nechávám posílat notifikace z úplně všeho, tj. z SMS, WhatsAppu, Messengeru, e-mailu i kalendáře. Upozornit na zprávy ze sociální sítě Instagram ale neumí. Na hodinkách se zobrazí velká část zprávy, takže mnohdy ani nemusím vytahovat mobil.

Rovněž vidím, kdo mi volá a můžu hovor na hodinkách vzít nebo odmítnout včetně odmítnutí s předdefinovanou zprávou, což se hodí v případě, kdy jste třeba na schůzce a na hodinkách hned vidíte, kdo volá a můžete hovor odmítnout například se zprávou, že jste na schůzce a zavoláte zpět a nemusíte kvůli tomu vůbec vytahovat telefon. Ale to je všechno, co zmůžu, protože mluvit do nich nejde a druhou stranu také neslyšíte. S bluetooth sluchátky s mikrofonem by to ale mělo fungovat.

Na notifikaci vás hodinky upozorní lehkou vibrací.

Statistiky

Všechny aktivity se vám ukládají na váš účet. Je možné se zpětně na všechno podívat a porovnat si, jak jste se zlepšili/zhoršili. Můžete se porovnávat také s vašimi přáteli a obecně se všemi uživateli hodinek Garmin (Přehledy Insights).

Do aplikace je možné si zadat vaše sportovní vybavení a sledovat tak jeho životnost.

Voděodolnost

Hodinky jsou plně voděodolné. Na ponory do hloubky sice určené nejsou, ale mne nikdo nedostane ani kousek pod hladinu, takže na obyčejné plavání či vodní radovánky mi stačí.

Možnost prozvonění mobilu

Kdo neustále hledá mobil, může využít funkci hledání telefonu, kdy hodinky mobil „prozvoní“. tato funkce spolu s dalšími se nachází pod horním tlačítkem, které je nutné stisknout dlouze.

Negativa Garmin vívoactive 4S

Vzhledem k tomu, že jsem hodinky vívoactive 4S používala se 2 různými mobily, je nutné negativa rozdělit, neboť po přechodu na Android se spousta problémů vyřešila. Ale prvně se podíváme na obecná negativa.

Nepřehlednost a složitost aplikací

Neustále bojuji s nepřehledností Garmin aplikací (to není chyba, musíte mít 2 aplikace), ve kterých se doteď pořádně neorientuji, neboť nejsou vůbec uživatelsky přívětivé a intuitivní. Jedna je na sportovní aktivity a druhá ke stahování widgetů, když to hodně zjednoduším. Nicméně například vzhled hodinek nezměníte pouze navštívením jedné aplikace, ale musíte do obou, případně do jedné a pak do hodinek. Prostě absurdní!

Rozumím tomu, že hodinky sledují mnoho věcí, mají mnoho funkcí, jsou propojené s lidmi i jinými zařízeními, přesto to UX designéři vůbec nezvládli. Určité věci se zde dají přizpůsobit, ale ovládání je prostě zbytečně složité.

Nemožnost intuitivního uložení aktivity

U některých aktivit není možné je nějakým jednoduchým intuitivním způsobem ukončit a uložit. Týká se to například plavání. Když jsem si omylem při snaze aktivitu ukončit smazala své úsilí, myslela jsem, že hodinky rozdupu.

Po vychladnutí jsem se vrhla na testování, abych přišla na to, jak aktivitu ukončit a uložit. Po delší době jsem na to přišla. Je nutné dlouze podržet vrchní tlačítko. Pokud dlouze podržíte spodní, aktivitu si smažete. Přitom u většiny aktivit mačkáte zelenou fajfku na displeji.

Inline brusle rovněž mají jiný způsob zapnutí a ukončení aktivity, což vnímám velmi negativně. Nemám chuť neustále řešit, jak danou aktivitu ukončím a uložím. Ocenila bych, kdyby to bylo u všech aktivit stejné.

Problémy s nošením

Zpočátku jsem hodinky na ruce měla 24 hodin denně. Nicméně po krátkém čase se mi pod hodinkami objevilo bebi. Takže buďto mám velmi citlivou kůži, na které není možné hodinky nosit trvale, nebo to bylo způsobeno nezvykem. Nicméně hodinky si již na noc a při večerní neaktivitě sundávám a problémy zmizely.

Nabíjecí kabel

Jsem fanouškem univerzálnosti, takže mě štve, že hodinky Garmin mají svůj vlastní speciální kabel pro nabíjení. V balení rovněž není zástrčka do zásuvky, ale čistě jen kabel, který je ukončen USB.

Hodinky při nabíjení silně svítí, konkrétně senzor zespodu.

Detekce intenzivní aktivity

Na hodinkách je ve výchozím stavu nastaveno, že byste každý týden měli absolvovat minimálně 150 minut intenzivní aktivity. Jedná se o doporučení zdravotnické organizace American Heart Association. Hodnotu si samozřejmě můžete zvýšit, jak je vám libo.

Problémem ovšem je, že do minut intenzivní aktivity se mi počítá doba, kdy jsem ve stresu či jiné nepohodě. Je to dáno tím, že hodinky vychází z tepové frekvence. Takže když každý den cvičím jógu, chodím rychle, jezdím na bruslích apod., do této statistiky se mi nezapočítá ani jedna minuta z těchto aktivit. Ale jakmile mi psychicky není dobře, naskočí tam halda minut. Takže tento ukazatel je nutno brát s velkou rezervou.

Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že cvičení tělu přináší stres, ale díky fyzické aktivitě převažují pozitivní účinky na vaše zdraví. Což je jedna z věcí, které jsem se dozvěděla až díky úžasné knize 6 klíčů od Jillian Michaels. Zatímco když jste jen ve stresu, nemá co anulovat negativní účinky a zároveň je převážit do pozitiv. To vysvětluje, proč se do minut intenzivní aktivity počítají i stresové situace.

Nepřesnost dat

Vzhledem k tomu, že já mám Garmin vívoactive 4S a přítel Garmin vívoactive 4, což jsou totožné modely (dámská a pánská verze), vidíme nepřesnost v měření. Když jdeme na procházku, přítel se nevzdálí z plánované cesty, zatímco já běhám všude možně, velmi často mám menší ušlou vzdálenost. Ale vzdálenost je ovšem diskutabilní. Nicméně dosažení určité nadmořské výšky ne, viz obrázky níže. Přítel zůstal daleko pod vrcholem stát na místě, zatímco já jsem vyšplhala až na vrchol. Přitom jsem podle měření dosáhla nižší nadmořské výšky.

Chytré hodinky mají své úskalí také v měření kroků, neboť například za tleskání, umývání zubů či máchání rukou získáváte kroky navíc do své statistiky. Takže je nutné počítat s tím, že statistika kroků je mírně zkreslená. Ale nemusíte se bát, že by se do údajů propisoval každý pohyb rukou. Tak to není. Pokud sedíte a hýbete rukama, píšete atd. nic se do statistiky nepropisuje.

Nicméně například při bruslení se kroky rovněž připisují.

Problémy při používání s iPhonem

Jedná se o výčet problémů za 2,5 měsíce používání.

Synchronizace s mobilem

Z počátku jsem měla velké problémy se synchronizací s mobilem iPhone 7. Do mobilní aplikace se mi data vždy promítly až po vypnutí a zapnutí mobilu či hodinek, pokaždé pomohlo něco jiného. Po aktualizaci softwaru se to výrazně zlepšilo, ale dokonalé to nebylo.

Vyresetování hodinek

Jednou se mi hodinky z ničeho nic vyresetovaly (až večer), takže veškeré denní snažení vyšlo vniveč a moje řada se protrhla. Na vině přitom nebylo vypnutí ani vybití, prostě se to stalo jen tak.

Odpojování účtu v mobilu

Několikrát do měsíce se mi hodinky od iPhonu odpojovaly. Což znamenalo, že jsem musela provádět celé přihlášení včetně základního nastavení znovu a znovu. Mají jediné štěstí, že každý má Garmin účet, takže to, co bylo na Garmin účtu, tam zůstává.

Chyba při měření aktivity

Další chybu mi hodinky předložily po absolvovaném cvičení, neboť se do aktivity zapsal jen čas bez jakýchkoliv dalších informací. Toho jsem si všimla již při cvičení, že mi neukazuje tepovou frekvenci, ale doufala jsem, že je to jen aktuální chyba, bohužel ne.

Zpožděné propisování aktivit do aplikace STRAVA

Propisování aktivit do aplikace STRAVA se častokrát dělo se zpožděním a někdy i celodenním.

Rozbitá funkce pitného režimu

Na nějakou dobu se mi zbláznilo také počítadlo vypitých tekutin, které ještě předtím fungovalo výborně. O půlnoci se počítadlo nevynulovalo. Takže ráno jsem si musela smazat údaj z předchozího dne a teprve poté začít nanovo. Zásadní problém byl ten, že se mi data v aplikaci neuchovávala, takže se nemohu zpětně podívat, kolik jsem toho vypila, kolik toho průměrně vypiji a jaký je trend.

Problémy při používání s Androidem

Při používání hodinek s mobilem Google Pixel 2 s čistým operačním systémem Android jsem se zatím nesetkala s žádnými problémy. Vše funguje perfektně a to je s androidem používám déle než s iPhonem.